"Kamphund" = Rätt ordval ?

Igår var det en "kamphund" som slet sig utanför jobbet, och jag blev lite less på att folk fortfarande använder frasen "Kamphund" så jag hittade en superbra artikel från Fredrik Steen som ger en en kanske lite mer omfattande bild av vad det egentligen ÄR ! Eller om det faktiskt fortfarande BÖR användas. Faktum är att det är fel att enligt mig att lägga alla Pitbulls och Amstaffs under den kategorin eftersom alla ägare inte är dumma i huvudet. Visst om Alf köper en Pitbull och använder den till kamp - kalla den kamphund då. Men om Sarah och Micke väljer att köpa en amstaff och träna spårning och/eller Weight pull och verkligen aktivera hunden på rätt sätt (blir en otroligt stabil och social hund) är det då också en Kamphund? Fel fel fel. Jaja, jag tycker iaf att ni ska läsa artikeln - sen gör ni som ni och tycker ni som ni vill.


---- Vad är en kamphund? Är det en viss ras? Är det en speciell individ som tränats och tränats för att vilja kämpa med sina käkar och muskler?

I vissa länder har man en beteckning över vilka raser som går under namnet kamphund, vilket är lite att förenkla en svår fråga tycker jag.

I begreppet kamplust ingår flera saker, bla – jaktkamplust, social kamplust, hundens vilja att arbeta med sin kropp, käkar och muskler med mera.

Att då säga att en viss ras passar in under namnet kamphund tycker jag är fel. Jag känner till flera raser, som jag inte vill nämna vid namn, som skulle vara betydligt mer passande för de personer som vill ha en hund som ex vis ”vapen” eller ”höjare av självförtroende”.

Dessa raser kanske skulle passa in minst lika bra under begreppet kamphund som ex vis Amstaff.

Sanningen är dock att dessa raser som gemene man lägger under begreppet kamphund, många gånger är ordentligt resurs starka. Det är något som är positivt om man nyttjar dessa resurser rätt. Men kan vara förödande om man nyttjar dom fel, dessutom med uppsåt att göra så.

I debatten om kamphundar tycker många gånger jag att dessa rasklubbar inte tar sitt ansvar.

Istället för att säga – ”våra hundar är inte farligare än andra” borde man säga – ”våra hundar är perfekta familjehundar och sporthundar, men dessa hundar har många gånger mycket energi och resurser. Därför ska de personer som kan tänka sig att ha en hund som denna verkligen vara förberedda på detta och känna sig motiverade till att göra även denna hund till en god hund som passar in i samhället”.

Att säga att dessa hundar inte är farligare än andra, eller att säga att dessa hundar inte biter andra hundar eller människor mer än vad andra hundar gör håller inte.

Det är visserligen säkert sant, att dom inte biter mer än andra hundar, men när en hund med en extrem stor kamplust angriper en annan individ som blir skadorna betydligt värre. Det är fakta!

Understrykas bör – att det finns andra hundar/individer som har en extremt stor kamplust men som inte går under begreppet kamphund.

Jag får ibland frågan om vad jag tycker om ett eventuellt förbud mot vissa raser. Jag tror inte på ett förbud, av flera anledningar. Men det som däremot måste till är ett större ansvarstagande från rasklubbar och uppfödare.

Ju mer seriösa uppfödare och rasklubbar förnekar ett problem, ju närmre tror jag tyvärr att man kommer någon typ av åtgärd.

De hundraser som ligger under begreppet kamphund har jag relativt stor erfarenhet av, och jag måste säga att de ofta är bland de trevligaste hundar jag träffat. Därför engagerar jag mig extra mycket i frågan. Jag är rädd för framtiden. Vilka beslut kan tas från de som bestämmer? Kan det bli frågan om förbud? Och så vidare…

Tyvärr är det så att ni som älskar denna typ av hund, ni måste ta ett större ansvar än många andra hundägare behöver göra. Orättvist, men så är det nog. -----



Bland det vackraste som finns och VI håller på att se till att det blir ett förbud mot dessa underbara djur !
Ni borde fan skämmas !

KOMMENTARER
Postat av: nenna

Men det handlar ju om mig ju!! Whoop whoop.....

2011-01-05 @ 06:56:17
Postat av: Sarah

Haha .. Ja, delvis men du var inte den enda som snackade massa bajs igår :P

2011-01-05 @ 16:13:40
Postat av: nenna

Nä,det fanns ju de som BAJSADE på riktigt oxå...bajsade på sig!

2011-01-05 @ 17:22:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0