Kamphund = ?

Ja mina vänner. Idag läste jag en otroligt störd artikel om att Danmark har infört en lag som förbjuder vissa hundraser. Det innebär alltså att om du i dagsläget har en pitbullblandning eller eller en amstaff, så måste du "göra dig av med den". Vilken jävla puckolag. VEM kan ha så mycket kunskap att man kan skylla allt beteende hos en hund på RASEN? Självklart har allting att göra med uppväxt omgivning och framför allt, ägaren ! Så om man då känner att det är mycket attacker på en särskild ras, så kanske man istället ska införa en lag INNAN man skaffar en hund. "Varför vill du ha hund?" Ett vettigt svar, så får man gå en flerdagars-kurs där man får LÄRA sig mer om hundens olika beteendes-singnaler och vad som kan uppfattas som skrämmande eller hotfullt av hunden. Känner man att personen i fråga inte har några bra belägg för att skaffa en hund, ja, men då blir det ett nej. Aa, jag kanske är ute och cyklar, men min poäng är iaf att om man ska skaffa djur så får man ju ta ansvar för dom in i minsta detalj. Så om hunden anses våldsam så får man ligga i hårdträning non stop helt enkelt, tills den kan övervinna sin rädsla, som det oftast är ...

Sen att ens välja att kalla dessa raser för "Kamphundar", gör mig heller inte lyckligare. Visst, det var ju därför man avlade fram raserna, för att man skulle ha dom att kampa med... men problemet för mig ligger i att media försöker mörka alla dom andra fallen med Jack Russell eller en tax. Ja, men det är ju mer läskigt med en stor hund? Eller? ... Jag fattar inte vad det där kommer ifrån. Det finns ingen annan hundras som går bättre ihop med barn, än Pitbull. Se ett avsnitt av Ceasars program med hans Pitbull, Daddy. De behöver mycket jobb, men om man köper en sådan ras så får man ju också vara beredd på att jobba för att forma en snäll och vänlig hund. MEN ! Det gäller alla hundköp. Oavsett ras. Jag bestämde mig dock rätt tidigt för att jag inte tycker om småhundar så mycket (beror ju helt på ägaren, men rent generellt), eftersom det ska bjäffsas och naffsas och det ska daltas och bäras och fjantas.
Irritationen nådde sin topp nu, och det här inlägget blev allt annat än bra. Så nu ska jag fräscha upp mig lite och sticka iväg till Anna. Baj Baj.
Kanske ska skaffa en polare till Qila ? :D
Vill ni läsa artikeln själva? Gör det här!

KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0