Det här med Politik ... Det är en Gåta för mig.

Okej. Ett känsligt ämne, men jag är så chockad att detta måste tas upp. Jag har ju ett tag varit lite halvintresserad av politik... Eller ja, jag tycker ju rätt mycket i största allmänhet och har därför intresserats av det som faktiskt ska forma våran avlånga land. När jag var 17 (Herregud så liten man var ;O...) då var jag helt säker på att jag var så blå man bara kan bli. Men som alltid så är det inte så svårt att övertala mig till något, och vid det tillfället hade jag en pojkvän som kanske inte direkt visste så mycket han heller, men på något sätt så blev jag iaf blå. Trodde jag ja. I förra valet hade jag dessutom inte hunnit med att fylla 18 så jag fick en del kompisar att rösta ÅT mig. Skötte allting på ett mycket snyggt sätt :P Hur som helst så har jag väl det senaste året försökt att få tillbaka intresset för politik, eftersom det faktiskt är rätt så intressant även om jag fattar hälften av allt som försigår ^^ Och efter mycket snack med Anna och Cissi (som är rena motsatser) så känner jag fortfarande att jag har svårt att placera mig i mängden. Jag önskar helt enkelt att det fanns ett mellanting. Och neej, inte piratpartiet och absolut INTE Sverigedemokraterna. Blö.

Jag håller med om massor som just partiet Socialdemokraterna lägger upp, men jag känner ett starkt obehag i att leva i ett så kallat "bidragsland", dessutom är det inte det Sverige behöver i en finanskris. Det är mer utbildning och mer satsning. Men däremot tycker jag att FRA-lagen och Ipred-Lagen suger PUNG. Jag tycker inte alls om Mona Sahlin, men jag typ älskar Jätte-Kiwin Fredrik Reinfeldt. Så hur ska man då göra när man känner sig såhär enormt kluven men alla internet-tester säger att jag är VÄNSTERPARTIST? Ska man försöka ransaka sig själv ända fram till valet, men ändå kanske rösta fel, eller ska jag lyssna på Online-testerna?? :O Jag är allvarlig. Jag behöver fan hjälp..

När jag ändå är inne på spåret politik så vill jag passa på att prata om det "känsliga" i det hela. Vad är det egentligen som gör att det är så känsligt? Visst det kan vara tufft att sätta en benhård moderat tillsammans med en Socce, men alla lär väl få tycka olika? Man lär väl ska kunna PRATA om saken utan att man ska bli kallad saker och suckad åt och skakad på huvudet åt? Jag tycker det suger att vi inte är mer frispråkiga i det här ämnet eftersom jag tror att det inte skulle skada alls... snarare tvärtom så tror jag att det skulle öppna ögonen för fler personer och det kanske skulle odlas lite mer vettiga partier. (Annat än Sverigedemokraterna alltså). Jag är FÖR invandring men jag är också FÖR Burkaförbud. Vad säger det om mig?  ......... Aa, kanske. Men jag måste väl samtidigt få tycka det? Eller? Politikerna behöver blir lite mer Street-vana och vi behöver bli lite mer Politik-vana. Så ska vi börja snacka eller? ... Jag välkomnar alla typer av kommentarer till detta, så länge allting hålls på diskussions-nivå :) Inga onödiga gräl tack. Hejdå.
Tufft beslut.

KOMMENTARER
Postat av: Anna

Har sagt det förut, men säger det igen :) Politik handlar inte om person, det handlar om ideologi. Rösta på det parti som försöker skapa det samhälle som du vill leva i. Som ledtråd: Ett parti- eller valtest bygger på ideologiska ställningstaganden och inte på vilken person du gillar bäst :) Pöss!

2010-07-15 @ 23:27:08
Postat av: Elin

Rösta på Ohly han är ball!

2010-07-15 @ 23:47:18
URL: http://imobnoxious.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag är nog tyst jag va.. Chockad!

2010-07-16 @ 02:41:16
URL: http://sanaass.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ja, jag vet att det inte är ett personval, men frågan om vilken som passar bäst som Sveriges statsminister så står jag fortfarande fast vid Reinfeldt. Och jag tycker om mycket han gör också ... Äh, skitsamma. I give upp och röstar Folkpartiet, det är Enklast :D

2010-07-16 @ 17:34:09
URL: http://sarahsjoberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0