Pälsägande Djurbärare

Igår såg jag en tjej i Päls på bion. Jag ville slå henne en aning. Jag har ju tidigare i bloggen haft en diskussion om det här med pälsbärandet. Det är inte okej att säga att man älskar djur, och sen klä sig i deras hudar. Det är inte okej vare sig det är fejk eller ej. För det är vad Pälsen representerar som har betydelse! Det är märkligt hur vissa saker bara kan accepteras medan andra saker ska strängt förbjudas. Jag vet att vi inte flår djur i Sverige, men vi importerar det. Då kan vi ju lika gärna göra det lagligt att importera luder från Taiwan i samma veva. Det vilar på samma grundprincip. Äh, men allvarligt talat så är det fan helt stört att vi har bestämt att päls är "inne", vilket i sin tur bidrar till att fler djur plågas till döds. En vän sa en gång till mig att hon inte åt kräftor eftersom dem kokas levande. Och det är ju också samma sak ! Det spelar väl ingen roll om det är en kräfta eller en tvättbjörn som lider? Bara för att det är mer uppenbart när en tvättbjörn gör det, så innebär ju inte det att det är okej att skära av hajfenorna på hajarna och sen kasta ut som i havet igen... för att dö. Människan är fan grym.

Och jag lovar härmed att alltid värna om djurens bästa! Heja alla som startar katthem och hund-rescue-center ! Uppenbarligen behövs ni eftersom att folk är dumma i huvudet och gör sina djur med barn och sen inte kan bli av med bebisarna. I vissa fall är det ju hundar som räddas ifrån folk som tävlar med dem. Den som blöder mest förlorar i stort sett. Kommer de hundarna någonsin kunna få ett nytt hem? Troligen inte. Den är förmodligen så ärrad att det bara är att göra slut på dess lidande. Med djur kommer fan ansvar ! Kan man inte ta hand om dem så får man iaf se till att de får ett bra hem hos någon annan. Man kan inte avliva friska djur, bara för att man inte orkar eller har något tålamod. Den dagen jag skaffar hund så kommer ju nästan Micke att hamna i skymundan eftersom man vill det bästa för sitt djur. Sin bebis. Vi har ju Qila idag, och även om hon driver mig till vansinne med sina damprus och klättermaraton på väggarna, så tycker man ju om henne i grund och botten. Jag skulle aldrig göra mig av med henne.

Poängen är att alla som bär Päls ska fan veta vad det innebär! Och till alla kärringar som bär päls och tror att det på något sätt får er att se rika ut, så har ni fel. Ni skulle lika gärna kunna skjuta en hund och hänga på er, med inälvorna hängandes längs sidan. DET skulle vara lite billigare också... men ändå samma sak.
TÄNK ER FÖR PÄLSÄGARE! (Jag svär, den dagen jag ser en person i päls ute och går med sin hund... Då finns risken för att jag gör saker som inte ligger innanför lagens ramar..)
Verkligheten.

KOMMENTARER
Postat av: Anna

Jag håller med dej till fullo!! Men samtidigt så äter vi ju kött som kommer från djur som definitivt inte har haft några trevliga liv. Och som inte heller har blivit avlivade på nåt överdrivet humant sätt. Så det är helt klart ett moraliskt dilemma!

Men faktum kvarstår - päls är det fulaste man kan ha på sej. Det och seglarskor!

2010-04-18 @ 18:14:51
Postat av: Sarah

Jag kan lätt bli vegetarian, om det gör skillnad för djurens rätt! .. Ja, seglarskor är fetfult :P

2010-04-18 @ 19:00:52
URL: http://sarahsjoberg.blogg.se/
Postat av: Anna

Googla på djurtransporter, eller transport av slaktdjur.

2010-04-18 @ 22:11:41
Postat av: Petra

Ooops då får man passa sig när man har mormors gamla kaninpäls på sig ;o)



Men du Sara... vad jag har sett så brukar du köpa ganska snygga skinnskor på Scorett ;o)



Jag kan som sagt också hålla med dig till viss del... men då ska man löpa hela linan ut tycker jag. Och då innebär det att även sluta äta kött, sluta äta ägg från hönor som haft det svårt och som sagt... sluta använda skinnskor. För inte kommer det skinnet från några självdöa kor.

2010-04-18 @ 23:19:36
URL: http://www.pettiwoman.blogspot.com
Postat av: Sarah

Var och en får tycka som dom vill Petra. Och såhär tycker jag. Och NEJ jag äger inte ett enda par skinnskor från scorett så du måste blanda ihop mig med någon annan. Självklart är det så, att djuren lider vid transport och uppfödning. För dom föds ju upp enbart för att vara mat åt oss. Helt stört det med. Men nu valde jag att skriva ett inlägg om PÄLSAR. Jag äter knappt något kött som det är idag, i så fall kyckling. Men jag ska överväga vegetarian-ämnet. Huvudsaken är ju att man kan stå för det man gör. Visst, jag äter kött i dagsläget och skulle glädjeligen se en värld där djuren blir lämnat ifred, helt och hållet. Men som sagt. Inlägget idag fick handla om Pälshandeln eftersom det inte handlar om att mätta folks munnar, utan folks popularitet.

2010-04-19 @ 00:57:06
Postat av: Petra

Tycker det är bra att du har en åsikt och står för den, helt klart.

Och jag håller som sagt med dig om djurens hemska förhållande.

Tyvärr är vi allt för många som av ren lathet och bekvämlighet bara låter det passera.



Kram

2010-04-19 @ 15:40:24
URL: http://www.pettiwoman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0