Ljusbringaren Lucifer

Jag har precis googlat "Lucifer" och fick fram mycket intressant information. För er som inte är så involverade så har jag bestämt att om jag nu mot förmodan någon gång i livet får barn så ska HAN heta Lucifer i mellannamn. Folk rynkar då på näsan och säger saker som "Du kan ju inte döpa din son efter djävulen"? Osv... Nåja, det här är iaf vad jag fick fram av Googlet :

Lucifer är latin (lucem ferre) och betyder ljusbringaren. Inom större delen av kristen mytologi har Lucifer identifierats med satan. Lucifer blev identifierad med Satan då man ansåg att morgonstjärnans nedgång i mörkret syftar på hur djävulen sjunker ner i helvetet, nerkastad från himmelen. Enligt den kristna traditionen anses numera Lucifer ha varit den ängel som stod Gud närmast, vilket då skulle förklara hans namn som ljusbringare då han skulle ha varit den starkast lysande stjärnan på Guds himmel. Däremot betonar kyrkofäderna att namnet Lucifer inte är det rätta namnet på djävulen, utan att det mer beskriver det tillstånd från vilket han fallit ifrån. Djävulen har inget egentligt namn i Bibeln utan beskrivs mer i termer som anklagare och motståndare. I Sverige får man heta Lucifer. 31 december 2006 bars namnet av 34 män i Sverige varav 8 hade det som tilltalsnamn.

Jag säger bara IN YOUR FACE SANNA OCH MAMMA !
Hejdå.

KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0